Programa

(language English and Portuguese)

The course intends to discuss the meaning of some of the most popular
classic fairy tales, going beyond their edulcorated versions popularised
by children’s adaptations or animated films. It is articulated in four
units:

1. Introduction: historical fairy tales and their disturbing contents
from Giovanni Straparola to Charles Perrault. This lesson will explore
the meanings and topics of the tales from the XVIth and XVIIth seen as
the mirror of the epoch and its society.

2. Sleeping Beauty and the domestication of rape. In this lesson
we will be looking into the disturbing concept of the female body made
available for male’s aggression, starting with folk tales, and then move
to the gentilised Charles Perrault’s version and its later transformations.

3. Bluebeard and the questioning of the patriarchal system. This
lesson will analyse contrasting interpretations of the tale and its moral
(a lesson in obedience or a warning against marital practices sanctioned
by patriarchal society). We will then look into the career of the tale as a
horror story in later times.

4. Puss in Boots as the tale of trickery, falsehood and social
ambition. The final lesson will look into the grim social dynamics hidden
behind an apparently charming figure of the cat with the boots. We will
investigate the role of animal figures in the fairy tales and try to
understand while this Charles Perrault’s tale became so popular in spite
of promoting blatantly immoral behaviour. We will then look into some
attempts to rectify the ethic message of the story in later literary and
cinematographic adaptations.

Explorando o lado sombrio dos contos de fadas:
Bela Adormecida, Barba Azul e Gato de Botas

(em Inglês e Português)

O curso pretende discutir o significado de alguns dos contos de fadas
clássicos mais populares, indo além de suas versões edulcorated
popularizadas por adaptações infantis ou filmes de animação. É
articulado em quatro unidades:
1. Introdução: contos de fadas históricos e seus conteúdos
perturbadores de Giovanni Straparola a Charles Perrault. Esta palestra
explorará os significados e tópicos dos contos dos séculos XVI e XVII
vistos como o espelho da época e de sua sociedade.
2. A Bela Adormecida e a domesticação do estupro. Nesta fala,
examinaremos o conceito perturbador do corpo feminino
disponibilizado para a agressão masculina, começando com contos
populares e, em seguida, passando para a versão gentilizada de Charles
Perrault e suas transformações posteriores.
3. Barba Azul e o questionamento do sistema patriarcal. Esta fala
analisará interpretações contrastantes do conto e sua moral (uma lição
de obediência ou uma advertência contra as práticas conjugais
sancionadas pela sociedade patriarcal). Em seguida, analisaremos a
carreira do conto como uma história de terror em tempos posteriores.
4. Gato de Botas como o conto de malandragem, falsidade e
ambição social. A lição final examinará a sombria dinâmica social
escondida atrás de uma figura aparentemente encantadora do gato
com as botas. Vamos olhar para o papel das figuras animais nos contos
de fadas e tentar entender enquanto este conto de Perrault se tornou
tão popular, apesar de promover um comportamento flagrantemente
imoral. Examinaremos algumas tentativas de retificar a mensagem ética
da história em adaptações literárias e cinematográficas posteriores.

Leituras:

Charles Perrault, Contos da Mãe Gansa
Angela Carter, The Bloody Chamber and Other Stories
Leitura crítica recomendada:
C. Bacchilega, Postomdern Fairy Tales: Gender and Narrative Strategies,
1997
R. Bottigheimer, Fairy Tales. A New History, 2009
S. Cashdan, The Witch Must Die: The Hidden Meanings of Fairy Tales,
2000